انجمن علمی اپتومتری ایران

آخـریــن مطالب

تست

تست

آموزش اضافه کردن مقاله

ادامه مطلب

سخن رئیس کنگره (آقای دکتر علی میرزاجانی)

سخن رئیس کنگره (آقای دکتر علی میرزاجانی)

با سلام و تقدیم احترام خدمت همه اساتید، اندیشمندان، پژوهشگران و دانشجویان عرصه علم و حرفه اپتومتری،

پیش از هر چیز سلامتی و تندرستی تک تک شما بزرگواران را در این شرایط بحرانی بیماری ویروس کووید 19 از خداوند منان مسئلت می نمایم.

متأسفانه امسال بدلیل پاندمی کووید 19 برگزاری حضوری بیست و سومین کنگره سراسری اپتومتری ایران میسر نگردید و ملاقات همکاران عزیز فراهم نشد و به همین خاطر کنگره بیست و سوم سراسری اپتومتری ایران بصورت از پیش ضبط شده و مطابق با مقررات اداره آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور در سامانه مربوطه بارگذاری و به سمع و نظر شما بزرگواران خواهد رسید.

استقبال کم نظیر پژوهشگران و اپتومتریست های سراسر کشور از کنگره سالانه اپتومتری در این چند سال اخیر، همت عزیزانی که در کمیته های علمی و اجرایی برگزاری این کنگره ایفای نقش می کنند را دو چندان نموده و اشتیاق تلاش دست اندرکاران مربوطه برای برگزاری مجازی هر چه بهتر این نشست سالانه علمی – حرفه ای اپتومتری را افزوده است.

دبیر علمی کنگره امسال جناب آقای دکتر ابراهیم جعفرزاده پور و دبیر اجرایی سرکار خانم شهرزاد نکونام از پیشکسوتان اپتومتری می باشند. همچنین مسئول برنامه ریزی علمی کنگره سرکار خانم فرشته شکراله زاده کاندید دکترای تخصصی اپتومتری بوده که براستی جهت هماهنگی های لازم در این شرایط کرونایی برگزاری کنگره تلاش زیادی نموده و امور مربوطه را به نحو مقتضی و منظم پیش برده اند.

امید است تلاش وافر این بزرگواران همراه با عزیزانی که در جای جای مسئولیتی کمیته های علمی و اجرایی کنگره فعالیت دارند به برگزاری مجازی بیست و سومین کنگره سراسری اپتومتری کشور در شأن و مرتبه همکاران گرانقدر منتهی گردد.

برگزاری شکوهمند اینگونه همایشها ماحصل اتحاد بین تمام جوامع علمی و صنفی مرتبط با حرفه اپتومتری می باشد و اینجانب بر خود واجب می دانم تا از همه این عزیزان اعم از کمیته های علمی و اجرایی کنگره، اساتید فرهیخته، همکاران اندیشمند، دانشجویان گرامی، حامیان مالی و معنوی کنگره و سایر همکارانی که به نحوی از انحاء برگزاری این همایش بزرگ را یاری می دهند، کمال قدردانی و سپاسگزاری را داشته باشم.

دکتر علی میرزاجانی

رئیس کنگره

ادامه مطلب

پیام دبیر علمی کنگره (آقای پرفسور ابراهیم جعفرزاده پور)

پیام دبیر علمی کنگره (آقای پرفسور ابراهیم جعفرزاده پور)

همکاران ارجمند سلام

بسیار خرسندم که بار دیگر فرصتی بوجود آمد تا بتوانیم بیشتر دانسته های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. همه گیری جهانی بیماری کرونا تهدیدی جدی برای سلامت بشریت محسوب می شود، ولی این تهدید بزرگ و حیاتی هم می تواند فرصتهای جدیدی را برای همه افراد هوشمند ایجاد نماید. گسترش آموزشهای مجازی و ارتباطات متعدد از طریق پیام رسان های مختلف، می تواند بستری مناسب برای تبادل افکار، دانسته ها، مهارت و دانش ما با یکدیگر گردد.

کنگره سراسری اپتومتری همواره فرصتی بود تا چهره به چهره در کنار یکدیگر باشیم. یافته ها و روشهای متداول و معمول را با یکدیگر مرور کنیم و یافته های جدید را فرابگیریم. بیشتر بیاموزیم تا اپتومتریست توانمند تری برای جامعه خود باشیم. انرژی مثبتی از یکدیگر بگیریم و تا مدتها از این انرژی برای حل مشکلات بینایی و چشمی مراجعین از آن استفاده کنیم. اما امسال فرصت دیگری برای ما در دسترس است. فرصتی نوین و متفاوت؛ امسال می توانیم در هر جا و در هر ساعتی از شبانه روز به صورت برخط (online) و غیربرخط (offline) در همایش علمی در کنار دوستان و همکارانمان باشیم. هرچند که دشواری های بیشمار تهیه محتوی، چالشهای اداری، مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، اینترنت و سایر اتفاقات پیش بینی نشده هم برای مجریان این برنامه ها، هم برای سخنرانان و هم برای مخاطبان مشکلاتی را بوجود آورده؛ ولی این مشکلات حتما روزی خاطره ای جذاب از اثبات توانایی های ما خواهد بود.

به عنوان دبیر علمی آخرین همایش سراسری اپتومتری ایران در قرن چهاردهم هجری خورشیدی، تصور می کنم آنچه را که در توان داشته ایم برای برگزاری این همایش به طور مجازی انجام داده ایم. شاید کمترین نقش را در این توفیق گروهی برعهده من بوده است. بنابراین از همه همکاران و دوستانی که در کسوت سخنران، کادر اجرایی، مدیریت برنامه علمی، عوامل فنی و پشتیبانی صمیمانه سپاسگزارم. و حتما قصور و ضعف احتمالی این برنامه علمی برعهده من است، بنابراین نظرات سازنده و اصلاحی شما بزرگواران حتما می تواند چراغ راه آینده ما باشد.

 

دکتر  جعفرزاده پور

بهمن ماه ۱۳۹۹ 

ادامه مطلب

پیام دبیر اجرایی کنگره (خانم شهرزاد نکونام)

پیام دبیر اجرایی کنگره (خانم شهرزاد نکونام)

دیداری مجازی، حقیقی تر از پیش

بنام خدای بزرگ و مهربان، اولین کنگره مجازی اپتومتری ایران را آغاز می کنیم.

بی تردید کنگره سالیانه انجمن علمی اپتومتری ایران بزرگترین همایش علمی اپتومتری است، و بیش از دو دهه با همکاری تشکل های اپتومتری سراسر کشور برگزار گردیده است. استفاده از برترین مقاله های علمی، برخورداری از امتیاز آموزش مداوم جهت تمدید پروانه های حرفه ای، دیدار دوستان و همکاران، و بازدید از نمایشگاه های جانبی، از مهم ترین دستاورد های این همایش کشوری بوده است.

اکنون که در آستانه برگزاری بیست و سومین کنگره سراسری اپتومتری - اولین کنگره مجازی اپتومتری کشور- قرار داریم، گرچه دیدار دوستان از نزدیک میسر نیست، اما از راه دور به همه اساتید، همکاران و دانشجویان عزیز درود می فرستیم و از اینکه با ما هستید بر خود می بالیم.

کنگره ای که پیش رو داریم حاصل همکاری انجمن علمی و جامعه اپتومتری ایران، گروه های آموزشی اپتومتری دانشگاه های علوم پزشکی ایران، زاهدان، شهید بهشتی، مشهد، و تشکل های اپتومتری سراسر کشور است. بیش از ۴۰ سخنرانی علمی در محل دفتر انجمن علمی اپتومتری ایران، با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، و با بهترین کیفیت ضبط شده است؛ همچنین بیش از ۲۰  سخنرانی توسط اساتیدی که در تهران حضور نداشته اند به دبیرخانه کنگره ارسال شده که پس از تدوین به فرمت کنگره درآمده و همگی تقدیم شما عزیزان می گردد.

ضمن قدردانی و سپاس از کمیته های علمی و اجرایی، دبیرخانه کنگره و اساتید ارجمندی که با ارایه سخنرانی ارزشمند خود به غنای این کنگره رونق بخشیدند، از حضور گرم تمامی همکاران گرامی در یک ماه آینده در پلت فرم بیست و سومین کنگره سراسری اپتومتری ایران استقبال کرده و خوشامد می گوییم.

به امید دیدار همکاران محترم پس از رفع بحران کرونا در برنامه های علمی و صنفی سراسری اپتومتری ایران

شهرزاد نکونام

دبیر اجرایی کنگره

ادامه مطلب

آقای پرفسور عباس عظیمی(How to improve clinical skills in optometry during coronavirus pandemic, eye protections, patients managements, ocular signs and symptoms of covid-19 (part5))

آقای پرفسور عباس عظیمی(How to improve clinical skills in optometry during coronavirus pandemic, eye protections, patients managements, ocular signs and symptoms of covid-19 (part5))

How to improve clinical skills in optometry during coronavirus pandemic, eye protections, patients managements, ocular signs and symptoms of covid-19 (part5)

چگونه می توان مهارت های کلینیکی اپتومتری را ارتقاء بخشید در زمان همه گیری ویروس کرونا ، محافظت های چشمی ، مدیریت بیماران ،علائم و نشانه های چشمی بیماری کووید -19 (قسمت پنجم)

1-دکتر عباس عظیمی استاد علوم بینایی و اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی مشهد  MS,OD , Ph.D

2-زهرا پاتو کارشناس ارشد اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی مشهد  MS

3-زهرا همتیان کارشناس ارشد اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی مشهد MS

 

به رسم ادب ، احترام و وظیفه لازم می دانم عرض کنم که در ماه های گذشته وقایع ناگواری در خانواده بزرگ اپتومتری رخ داد از آن جمله در گذشت جناب آقای دکتر امیری، شهادت اپتومتریست جناب آقای محمدرضا برادران روحانی، در گذشت  سرکار خانم طاهره شریعتمداری ،جناب آقای  مرتضی حافظ صادقی و نیز  دانشجوی ارشد اپتومتری جناب آقای رضا حاجی علیزاده ، همچنین همکارانی که عزیزان خود را از دست دادند .اینجانب فقدان این بزرگواران را به خانواده های معززشان تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و یاد و خاطره آنها را گرامی می دارم.

همچنانکه مستحضر هستید، از حدود سه  سال پیش  سلسله  گفتاری هایی در خصوص چگونگی راهکارهای موفقیت در اپتومتری و  ارتقاء خدمات کلینیکی را درکنگره های مختلف مطرح  نموده ام و خوشبختانه مورد استقبال همکاران نیز قرار گرفته است . در شرایطی پنجمین سخنرانی  انجام میشود که جهان  و کشور ما ایران عزیز گرفتار ویروسی خطرناک  به نام کرونا و بیماری مهلک به نام کووید -19 شده است  که متاسفانه تا کنون جان صدها هزار نفر را در سراسر جهان گرفته و میلیون ها نفر مبتلا به این ویروس کشنده شده اند.

ضمن تشکر عمیق از کادر درمان  و همه  جان بر کفان نظام سلامت و آرزوی سلامتی برای همه این عزیزان،  باید اذعان  کنم که شما  اپتومتریست  ها هم به عنوان قسمتی از چرخه سلامت کشور در خط مقدم، مشغول خدمت رسانی به هم وطنان هستید و بار سنگین  این رسالت را برعهده دارید. خداوند یار و نگهدار شما باشد. سوال اصلی این سخنرانی اینست که در چنین وضعیت همه گیری، چگونه یک اپتومتریست  ضمن انجام خدمات،  از خود  و بیمارانش محافظت نماید  و حتی در این شرایط خدمات بیشتری را انجام دهد؟ در این سخنرانی سعی می شود راجع به چگونگی شکل گیری این ویروس ، علائم کلی بیماری کووید -19 ،شیوع، علائم و نشانه های چشمی، تحقیقات انجام یافته ، تشخیص های افتراقی، راههای درمان، مدیریت بیماران و نیز انجام واکسیناسیون برای اپتومتریست ها به عنوان مواجهین خط مقدم  با ویروس مطالبی بیان شود. همکاران عزیز باید از عواقب خطرناک این ویروس مطلع و راه های مبارزه با آن را خوب بدانند . البته به لطف اطلاع رسانی های موجود همه شما عزیزان از جزئیات مطلع هستید با آرزوی سلامتی ، بهروزی و موفقیت برای شما عزیزان.

ادامه مطلب

سخن مسئول برنامه علمی کنگره (خانم فرشته شکراله زاده)

سخن مسئول برنامه علمی کنگره (خانم فرشته شکراله زاده)

با عرض سلام و ادب خدمت تمامی اساتید ،اندیشمندان،همکاران و دانشجویان عزیز

در ابتدا برای تمامی بزرگواران آرزوی سلامتی و آرامش دارم و همچنین وظیفه خود میدانم برای همکارانی که عزیزانشون را در این طوفان سهمگین بیماری منحوس کرونا از دست دادند تسلیت عرض کنم و آرزوی صبر جزیل برای همه داشته باشم. همان طور که میدانید با همراهی و همکاری حداکثری شما بزرگواران و اندیشمندان بیست و سومین کنگره اپتومتری با عنوان اولین کنگره مجازی، به حول و قوه الهی در حال آماده سازیست. از تک تک عزیزان، به عنوان مسول علمی کنگره،به دلیل مشارکت باشکوه عزیزان در جهت رونق علمی هر چه بیشتر کنگره نهایت قدردانی و سپاس را دارم.

با احترام

فرشته شکراله زاده

PhD candidate of optometry

مسول برنامه علمی اولین کنگره مجازی اپتومتری

ادامه مطلب

خانم زینب فاضل صائغ (کارآفرینی در اپتومتری)

خانم زینب فاضل صائغ (کارآفرینی در اپتومتری)

کارآفرینی در اپتومتری

کارشناس اپتومتری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

Abstract: کارآفرینی در اپتومتری زینب صائغ (فاضل) کارشناس اپتومتری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چکیده: با شنیدن لغت کارآفرینی در وهله اول ایجاد شغل یا ایجاد ثروت به ذهن می‌رسد که البته تعریف غلطی نیست. هرچند ممکن است برخی با مفهوم ایجاد ثروت در حوزه سلامت مخالف باشند و آن را در تقابل با اهداف و رسالت نظام سلامت بدانند ولی شاید اگر به هسته و بنیان کارآفرینی عمیق‌تر نگاه کنیم دلیل نیاز به کارآفرینی در سلامت و اپتومتری را بیشتر متوجه شویم. انسان‌ها در قرن‌های پیش با تجربه کردن آموختند که چگونه سلامت خود را بهتر حفظ کنند. بعدها برای این تجربه کردن‌ها مدل‌هایی ایجاد کردند و آن‌ها را در قالب علم درآوردند و رشته اپتومتری نیز از این جریان مستثنا نبوده است. اکنون ما روش‌های پذیرفته شده‌ای برای حل مشکلات در زمینه درمان، تشخیص و غیره داریم. ده‌ها سال پیش ما نیاز به پژوهشگران بیشتری داشتیم تا مطالعات علمی بیشتری برای اثبات یا رد راهکارهای درمانی و تشخیصی و غیره پیدا کنیم و امروز تعداد قابل توجهی پژوهشگر در سراسر دنیا و در ایران مشغول به فعالیت هستند. بدون شک هر راهکاری باید با مطالعات علمی سنجیده و ارزیابی گردد ولی ما چقدر در تولید راهکارهای نوآورانه در کسب و کارهای مرتبط با حوزه سلامت موفق بوده‌ایم؟ امروزه که اپتومتری با چالش های زیادتری نسبت به گذشته روبرو است و مبحث اشتغال را تحت تاثیر خود قرار داده است، رویکرد کارآفرینی در اپتومتری میتواند کمک بسزایی در روند رونق کسب و کار ایجاد کند.. رویکرد کارآفرینی به ما می‌آموزد که مشکلات را عمیقا بررسی کنیم و راهکارهایی نوآورانه ارائه دهیم که بیمار و مشتری واقعا به آن‌ها نیاز دارد.. در این مقاله مروری برآنیم که با ارائه ی راهکارهای علمی مبتنی بر جدیدترین و به روزترین منابع به بررسی روش های جدید کارآفرینی در اپتومتری بپردازیم

ادامه مطلب

آقای ناصر صادقپور (نقش اپتومتریستها در سازمانهای مردم نهاد در پیشگیری از نابینایی و ارتقاءسلامت بینایی و توانبخشی بینایی)

آقای ناصر صادقپور (نقش اپتومتریستها در سازمانهای مردم نهاد در پیشگیری از نابینایی و ارتقاءسلامت بینایی و  توانبخشی بینایی)

نقش اپتومتریستها در سازمانهای مردم نهاد در پیشگیری از نابینایی و ارتقاءسلامت بینایی و

توانبخشی بینایی

 

تمام تلاشی که سیستم‌های آموزشی برای تربیت متخصصین می‌کنند در صورت عدم ارائه آموزه‌ها در قالب‌های پیش بینی شده عملا بلا استفاده خواهند ماند.

مراکز خیریه وسازمانهای مردم نهاد یکی از بسترهای ارائه خدمات در سیستم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است . این سازمان‌ها مختص ارائه خدمت به کسانی است که امکان دریافت خدمات مورد نیاز خود را به دلائل اجتماعی و اقتصادی از سازمان‌های دولتی و خصوصی که خدمات خود را درمقابل پرداخت هزینه ارائه میدهند، ندارند.

این موضوع مختص به تنها کشور ما نیست و درتمام دنیا وجود دارد، واقعا نمیتوان گفت آیا تعداد سازمانهای مردم نهاد (سمن) ملاک توسعه یافتگی کشورهاست و یا بر عکس هر کشوری پیشرفته تر باشد تعداد سمنهای بیشتری دارد. کشوری مانند آمریکا بیشترین تعداد سازمانهای مردم نهاد را دارد.

خدمات اپتومتریست‌ها از آن نوع خدماتی است که مسلما با توجه به هزینه‌ها، گروهی از مردم امکان دسترسی به آن را ندارند و در اینجاست که اهمیت سازمانهای خیریه اپتومتری و ارائه خدمات داوطلبانه در بین اپتومتریست‌ها معنا پیدا می‌کند. با توجه به آمارهای موجود همکاران اپتومتریست در این زمینه خوش درخشیده اند و در طی سال‌های گذشته به صورت خودجوش و یا سازمان یافته اقدام به حضور در مناطق کمتر توسعه یافته کشور کرده و خدمات اپتومتری اعم از معاینات و تجویز و درانتها تحویل عینک رایگان به اقشار نیازمند را ارائه داده اند .

با وجود این هنوز ظرفیت برای خدمت رسانی همچنان وجود دارد بخصوص در زمینه توانبخشی افراد کم بینا و نابینا که اپتومتریست‌ها می‌توانند سهم به سزایی داشته ونقش آفرینی نمایند.

ادامه مطلب

آقای دکتر مراد امیر احمد (اپتومتریست و اپتومتری در عراق)

آقای دکتر مراد امیر احمد (اپتومتریست و اپتومتری در عراق)

اپتومتریست و اپتومتری در عراق

دانشگاه پلی تکنیک اربیل

هدف از این مطالعه بررسی اپتومتری و اپتومتریست در کشور عراق است. در این بررسی مقاطع تحصیلی، برنامه درسی، و چگونگی تحصیلات در این رشته مورد توجه قرار گرفته است.

روش: در این بررسی تمامی دانشگاه‌هایی که رشته اپتومتری دارند، از نظر مقاطع تحصیلی، مواد درسی، فارغ التحصیلان این رشته و مشکلات فارغ التحصیلان، از زمان تاسیس تا الان مورد برسی قرار گرفتند.

 

نتیجه گیری: تدریس در این رشته در دو مقطع تحصیلی فوق دیپلم (آموزشکده) به اسم (فاحص البصر) به مدت دو سال وجود دارد که این آموزشکده‌ها تحت نظر دانشگاه‌ها هستند. در تمامی عراق تحت این عنوان دو آموزشکده وجود دارد. از سال ۱۹۶۸ میلادی این مقطع تحصیلی تا الان وجود دارد. مقطع لیسانس با اسم (بصریات) که یک دانشگاه دولتی و هفت دانشگاه خصوصی در سرتاسر عراق وجود دارد. فارغ التحصیلان همان وظایف یک بینایی سنج را که در ایران است انجام می دهند. تنها یک انجمن به نام (الجمعیه العراقیه للبصریات) در بغداد فعالیت دارد. روش تحصیل در اقلیم کردستان عراق بروش دانشجو مرکز(ECTS)  و چهار سیمستر و در دانشگاه‌های با مقاطع تحصیلی لیسانس سیستم (معلم مرکز و سالانه) می باشد. مشکلاتی مثل فارغ التحصیل زیاد، کمبود فعالیتهای علمی ‌و صنفی گریبانگیر فارغ التحصیلان است.

دانشگاهای خصوصی بدون توجه به امکانات خود بسیار زیاد دانشجو می گیرند. اجازه تاسیس دفترکار تحت نظر سندیکای کارمندان بهداشت می باشد. قبل از پنج سال قبل هر کسی فارغ التحصیل هر رشته علوم پزشکی بود می توانست اقدام به افتتاح عینک سازی نماید ولی این کار الان فقط به اپتومتریست داده می شود. حتی عینک سازی‌های قدیم هم باید اجازه تاسیس دفتر‌کارشان به اسم اپتومتریست باشد و اپتومتریست حضور دایم داشته باشد.

ادامه مطلب

آقای دکتر محمدحسین ربیع( Ocular Side Effects of Systemic Drugs (Anterior Segment))

آقای دکتر محمدحسین ربیع( Ocular Side Effects of Systemic Drugs (Anterior Segment))

 Ocular Side Effects of Systemic Drugs (Anterior Segment)

 

Professor of Ophthalmology

Shahid Beheshti University of Medical Sciences

Torfeh Eye Hospital

 

Abstract

Commonly reported ocular side effects of systemic drugs include abnormal vision, blurred vision, poor focusing ability, Dry/Irritated eye, color perception change and altered pupil Size.

The eye, because of its blood supply and relatively small mass, exhibits an unusually high to toxic substances. Drug molecules present in circulation can reach the ocular structures by way of the uveal or retinal vasculature. The choroid, sclera and ciliary body have thin, fenestrated walls for drug molecules to pass. Small, lipid soluble molecules pass freely into the aqueous humor, and can further diffuse into avascular structures such as the lens, cornea and trabecular meshwork

Drug molecules that enter by means of the uveal circulation exit the eye from the Canal of Schlemm, ciliary body or may diffuse into adjacent anatomical structures. Drugs from the retinal circulation can re-enter the systemic circulation, diffuse into the vitreous and anatomical structures, or get actively transported out.

Determination of drug reactions depends on amount of drug administration, nature of Drug, route of administration, pathophysiologic variables, age and gender, multiple drug therapy, drug interaction and history of allergies to drugs

Many systemic drugs are associated with: Dry-eye related sign and symptoms, conjunctivitis, corneal problems and the lens including: beta blockers, oral diuretics (change the tear film), oral contraceptives, antipsychotics (phenothiazine, thioridazine, chlorpromazine,), tricyclic antidepressant, anticholinergics (atropine, scopolamine),

Isotretinoin(decreased meibomian gland function- deficiency of normal lipid layer in tear film) , antihistamine, corticosteroids, amiodarone (Cordarone),Chemotherapy drugs, Immunosuppressive medications and topiramate

 

 Conclusion: Many systemic drugs can produce ocular and visual side effect which range from mild to severe and can be even vision threatening. A careful and detailed case history is necessary to be aware of patient's medical history. It is very important that these ocular side effects from systemic drug use be reported and addressed timely. These visual side effects should be recognized at the earliest to minimize serious complications and to plan appropriate intervention by modification of dosage or use of alternative drugs

 

February 2021

mhrabie@yahoo.com

ادامه مطلب