انجمن علمی اپتومتری ایران

آقای دکتر مراد امیر احمد (اپتومتریست و اپتومتری در عراق)

آقای دکتر مراد امیر احمد (اپتومتریست و اپتومتری در عراق)

اپتومتریست و اپتومتری در عراق

دانشگاه پلی تکنیک اربیل

هدف از این مطالعه بررسی اپتومتری و اپتومتریست در کشور عراق است. در این بررسی مقاطع تحصیلی، برنامه درسی، و چگونگی تحصیلات در این رشته مورد توجه قرار گرفته است.

روش: در این بررسی تمامی دانشگاه‌هایی که رشته اپتومتری دارند، از نظر مقاطع تحصیلی، مواد درسی، فارغ التحصیلان این رشته و مشکلات فارغ التحصیلان، از زمان تاسیس تا الان مورد برسی قرار گرفتند.

 

نتیجه گیری: تدریس در این رشته در دو مقطع تحصیلی فوق دیپلم (آموزشکده) به اسم (فاحص البصر) به مدت دو سال وجود دارد که این آموزشکده‌ها تحت نظر دانشگاه‌ها هستند. در تمامی عراق تحت این عنوان دو آموزشکده وجود دارد. از سال ۱۹۶۸ میلادی این مقطع تحصیلی تا الان وجود دارد. مقطع لیسانس با اسم (بصریات) که یک دانشگاه دولتی و هفت دانشگاه خصوصی در سرتاسر عراق وجود دارد. فارغ التحصیلان همان وظایف یک بینایی سنج را که در ایران است انجام می دهند. تنها یک انجمن به نام (الجمعیه العراقیه للبصریات) در بغداد فعالیت دارد. روش تحصیل در اقلیم کردستان عراق بروش دانشجو مرکز(ECTS)  و چهار سیمستر و در دانشگاه‌های با مقاطع تحصیلی لیسانس سیستم (معلم مرکز و سالانه) می باشد. مشکلاتی مثل فارغ التحصیل زیاد، کمبود فعالیتهای علمی ‌و صنفی گریبانگیر فارغ التحصیلان است.

دانشگاهای خصوصی بدون توجه به امکانات خود بسیار زیاد دانشجو می گیرند. اجازه تاسیس دفترکار تحت نظر سندیکای کارمندان بهداشت می باشد. قبل از پنج سال قبل هر کسی فارغ التحصیل هر رشته علوم پزشکی بود می توانست اقدام به افتتاح عینک سازی نماید ولی این کار الان فقط به اپتومتریست داده می شود. حتی عینک سازی‌های قدیم هم باید اجازه تاسیس دفتر‌کارشان به اسم اپتومتریست باشد و اپتومتریست حضور دایم داشته باشد.

تگ ها:
اشتراک‌گذاری:
۳۷۱

نظرات (۰)

نظر بدهید