انجمن علمی اپتومتری ایران

آقای محمد رضا نظری (عدسی های جذبی)

آقای محمد رضا نظری (عدسی های جذبی)

عدسی های جذبی

 

کارشناس ارشد اپتومتری و عضو دپارتمان اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

تجویز عدسی های جذبی در افراد نرمال به منظور حفاظت از چشم در برابر خطراتی مانند اشعه های مضر یا اجسام خارجی بکار می رود. در ضمن کاربرد دیگر آنها جلوگیری از خستگی چشم و درک درخشندگی آزار دهنده و افزایش کیفیت بینایی می باشد.

از جمله کاربردهای این عدسی ها در جوامع مختلف صنعتی می باشد که متناسب با آن شغل، فیلترهای تخصصی توصیه و تجویز می شود.

انواع فیلترهای رنگی در شغل ها، تفریحات و ورزشهای مختلف کاربرد اختصاصی دارند و از جمله مشخصه آنها، میزان جذب اشعه های مضر و میزان عبور نور مرئی در مکان های مختلف است.

از آنجا که عموم مردم به استفاده از عینک های آفتابی گرایش دارند به انواع فیلترهای عینک های آفتابی با درجات مختلف تیرگی و میزان عبور نور مرئی و کاربرد آنها در محیط ها و شغل های مختلف، مخصوصا رانندگی اشاره می شود.

از جمله عدسی های جذبی که ممکن است همراه با قدرت دیوپتریک تجویز شود، عدسی های فوتوکرومیک است که به منظور جلوگیری از آسیب به قسمت های مختلف چشم با مشخصه هایی مانند میزان عبور نور مرئی و جذب اشعه های مضر و مقدار تیرگی در محیط های مختلف با رنگ های متفاوت توصیه می شود.

یکی از جدیدترین عدسی های فوتوکرومیک بنام Transition Extra Active می باشد که در افرادی که شغل فعال داشته و حساسیت به نور دارند کاربرد دارد.

البته ناگفته نماند انواع عدسی های جذبی دیگری مانند جاذب اشعه مادون قرمز وجود دارند که  شایسته است در مجال دیگری به آنها بپردازیم.

تگ ها:
اشتراک‌گذاری:
۳۳۳

نظرات (۰)

نظر بدهید