انجمن علمی اپتومتری ایران

آقای امین فاطمی(Digital lens Indications)

آقای امین فاطمی(Digital lens Indications)

Digital lens Indications

 

Optometrist MSc

با گسترش روزافزون استفاده از وسایل دیجیتال در دنیا، در کنار مزایای بی شمار و فواید انکار ناشدنی آن، عوارض جانبی و تاثیرات منفی آنها روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. طبق تحقیقات انجام شده، بسیاری از افراد روزانه بین 8 تا 10 ساعت از وقت خود را صرف استفاده از گوشی های هوشمند، صفحات کامپیوتر، تبلت، تلویزیون، سایر وسایل دیجیتال می کنند. استفاده طولانی از وسایل دیجیتال می تواند باعث ایجاد فشار چشمی دیجیتال شود که شامل علایمی از قبیل سوزش چشم، تاری دید، سردرد، خستگی چشم، حساسیت به نور، کاهش دید در شب و ... می باشد. تغییر جهت نگاه بین وسایل دیجیتال مختلف می تواند حتی وضعیت را بدتر کند زیرا در این حالت چشم ها هیچگاه نمی توانند استراحت مناسبی داشته باشند.

با پدید آمدن و شیوع کرونا در اواخر سال 2019 و همه گیری آن، نقش وسایل دیجیتال و استفاده از آنها در زندگی روزمره اهمیت بسیار بیشتری نیز پیدا کرد. اگرچه با رعایت و بکار گیری مواردی مانند تغییر در شرایط کار با وسایل دیجیتال، کاهش استفاده، استراحت در بین کار، استفاده از قطره های چشمی و ... می توان تا اندازه ای این علایم را بهبود داد اما یکی از راه های موثر و کاربردی اپتیکی، استفاده از عدسی های پشتیبان تطابقی (دیجیتال) می باشد. این عدسی ها را در برندهای مختلف می توان با دو نوع طراحی سفارش داد: طراحی تدریجی بهبود یافته برای کار با وسایل دیجیتال که می توان از 0.50 تا 1.25 ادیشن داشته باشد. طراحی افزایش قدرت به صورت خطی و عمودی که می تواند بدون ایجاد محدودیت کریدور تدریجی، پشتیبانی تطابقی لازم را برای فرد ارائه دهد. نمره عدسی در منطقه ادیشن به آرامی افزایش یافته و باعث کاهش فشار وارده به عضلات چشمی می شود. 

مزایای استفاده از این عدسی ها برای بیماران شما قابل لمس خواهد بود. این عدسی ها می توانند موجب کاهش یا رفع علایم فشار چشمی دیجیتال گردد. طبق تحقیقات انجام یافته، شدت علایم فشار چشمی در 84% از افراد پس از استفاده از این عدسی ها کاهش یافته است. باید توجه داشت که استفاده از این عدسی ها صرفا در سنین قبل و یا اوایل پیرچشمی توصیه شده و برای استفاده به عنوان عدسی تدریجی برای یک فرد پیر چشم توصیه نمی گردد.

تگ ها:
اشتراک‌گذاری:
۳۵۱

نظرات (۰)

نظر بدهید